Lyxiga laxburgare – no more mr Ministyle

Att panera sin egen fisk är inte särskilt svårt. Inte särskilt roligt heller. Men det blir gott och det är värt all disk och allt kladd. Jag verkar vara inne i något slags fiskträsk för tillfället. Du vet man bara köper lite och så räcker den i 100 år, eller i alla fall till några middagar. I dag är jag sugen på crispy salmon. Därför tar jag och panerar min egen fiskburgare. Smaklig spis, i fiskburgaren finns det ingen gris.

IMG_2897

Lyxiga laxburgare med crispigt skal

Till två:

  • 300 gram lax.
  • Mjöl.
  • Ägg
  • Ströbröd.
  • Salt.
  • Peppar.
  • Ev lite pressad citron eller en strimlad salt som du blandar i ägget.

Så gör du:

  1. Skär laxen i lagom stora bitar för att passa i ett burgarbröd.
  2. Rulla varje bit i först vetemjöl, sedan ägg och till sist ströbröd.
  3. Fritera varje bit i 1 cm olja i en panna.
  4. IMG_2901Lägg på några salladsblad mellan två hamburgerbröd. Lägg på en skivad avokado och häll över lite gräddfil med kapris. Jag lägger ett friterat ägg (ägg som vispats upp lätt och som sedan steks i oljan och får rinna av på ett litet hushållspapper) i burgaren också. Låter sjukt, och är sjukt gott.
  5. Var glad att du orkade panera.

IMG_2740  IMG_2900  IMG_2899

Lämna en kommentar