Ketchup på riktigt


Jag spyr på bleka, vattniga och läskiga tomater som ligger och stirrar i grönsaksdisken. Kan man så tycker jag att man ska försöka hålla sig till ekologiska tomater och solmogna. De som jag kommit över hittade jag i morsans växthus. Tomater tenderar att mogna i mängder ungefär samtidigt. När de finns i överflöd gör jag alltid hemgjord ketchup. Det är värt arbetet för att slippa Felix läskiga …

Ketchup på riktigt

Cirka 2,5 dl.

Det här använde jag:

  • 2 solmogna bifftomater.
  • 5 gula små körsbärstomater.
  • En halv röd paprika.
  • En halv rödlök.
  • 1 vitlöksklyfta.
  • 0,5 dl rödvinsvinäger
  • 2 tsk ättika
  • Några droppar citron.
  • 2,5 msk socker.
  • 1 msk mortlade gula senapsfrön.
  • Drygt 1 tsk spansk paprika.
  • 1 tsk malen fänkål.
  • 4-5 nejlikor.
  • Ett lagerblad utan mittsträng.
  • Liten bit ingefära.
  • Svartpeppar.
  • Salt.
  • Chilipulver (valfritt).

Dela tomater, paprika, lök och vitlök i en liten kastrull och koka tills tomaterna är lite simmiga tillsammans med vinäger och ättika. Häll i resten av ingredienserna och koka lite till under lock. Kör med mixer i kastrullen. Låt sedan blandningen gå igenom en sil för att få bort omortlade senapsfrön och skal från tomat och paprika. Häll upp i burk och servera som en lyxig variant på ketchup

Tips! Gör en liten sats ketchup åt gången. Den håller sig ett bra tag men är så klart godast färsk.

2 tankar på “Ketchup på riktigt

  1. Pingback: Pasta bolognese på finaste vis | matmania

  2. Pingback: Hemblandad hamburgerdressing | matmania

Lämna en kommentar