En jädra massa saft

Saft på klarbär blir kanon. Nu är de ju tyvärr slut, men om man var smart när träden bågnade stoppade man några påsar i frysen. Det gjorde morsan och så här gjorde jag saften:

Klarbärssaft

Räcker till 2,5 liter saft:

  • 5 l klarbär.
  • 1 kg socker.
  • 7,5 dl vatten.
  • 25 g askorbinsyra.
  1. Lägg cirka fem liter frysta klarbär i en stor kastrull. Jag slängde i dem i går kväll och öste på med ungefär 1 kilo socker. Sedan lät jag det stå under lock över natten. I dag slog jag på 7,5 dl vatten och kokade allt under lock i säg 10 minuter.
  2. Efter kokandet hällde jag allt igenom en sil och pressade ut vätskan. I saften som återstod rörde jag i askorbinsyran (det är för att det inte ska bli så jädra sött).
  3. Sen tappade jag allt på flaskor.

Tips! Häll saften i pet-flaskor och frys så håller den längre. Man kan också frysa saft i ispåsar. När det vankas cocktailparty brukar jag slänga i en issaftbit i champagneglaset innan jag fyller på med bubbel. Sött och gott.

Lämna en kommentar